Thursday, April 9, 2009

Pot Luck??? Alamak!!!!!

Lokasi : Department of Products Engineering,
VHM
Masa : 10 am

(Mereka yang terlibat dalam kursus ISO sedang menikmati makan pagi di bilik seminar... att : dorang makan nasi impit, kuah kacang dan kuih)

Kak Ros : Sedapnyeee bauuuu.....
Sal : Ha'ah laa Kak Ros. Harap2 dorang ade laa tinggalkan sket utk kita kan... (sambil menjengketkan kening heheheh)

Tiba-tiba terdengar satu suara menyampuk

Ona : teringin nak makan rendang ayam laaa huk huk huk
Kak Ros : Ape susah... Kita buat pot luck Isnin depan... haa kobawak bla bla bla (mengarah orang) Ona!!! Ko bawak rendang ayam....

WHAT??!!! kena bawak rendang ayam???!! Isyk... sape laa suruh gatal-gatal mulut cakap nak makan rendang ayam??? ~~Alahai Ona....

Jadi, oleh keranan saya telah ditugaskan membuat rendang ayam, dengan bersusah payahnya saya pun mencari resepi rendang ayam... heheh inilah resepinya.. Cuba Ona, jangan tak cuba....



RENDANG AYAM

1. 1 ekor ayam-dipotong ikut suka
2. Bahan2 digiling:-
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
15 biji cili api
15 tangkai cili kering
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
2 batang serai dititik
2 helai daun kunyit dihiris halus
3. 4 helai daun limau purut dihiris kasar
4. 4 cawan santan pekat
5. 4 sudu besar kerisik
6. Garam, gula dan serbuk perasa (ikut suka)

Cara-cara
1. Masukkan ayam dan bahan giling dan serai- perap lebih kurang 1 jam.
2. Masukkan ayam ke dalam kuali. Masukkan santan dan masak hingga mendidih. Masukkan daun limau, daun kunyit, kerisik dan garam. masukkan juga perasa dan gula jika suka.
3. Masak ayam hingga empuk dan agak pekat. Sedia dimakan dengan pulut kuning atau nasi himpit

Harap2 resepi menjadi nanti... selama nih dok tolong ibu di dapur... tolong kaco jeks... hahahha... Korang!!! Doakan saya yeee....

Berita gembira : Aini akan turun ke Klang Sabtu... Yey!!! Chef sudah kemari!!!!

7 comments:

kuizikel said...

wah tidak aci soh chef aini masak !!!!!!

dropmental said...

hoho jangan jeles pojan... :):):):):)
sesungguhnya aini macam tau2 jek aku sangat memerlukan bantuannya.. haha

amoi said...

haha...dia ada kuasa hikmat ke 9...nyum2..leh aku tapau bawak blk sket..muahahha...

dropmental said...

boleh je ila... kitorang nak buat ari ahad... lepas swimming n p kenduri kawen kawan aku... jom rewang!!! yatta!!!

NedLi Sakurai said...

print laa resepi nie.
aku x hafal resepi tau...
haha (^^i)

amoi said...

yayyyy...boleh tapau :D

kuizikel said...

AH AKU pura2 tidak jeles